Gi rom for lesing

      Kommentarer er skrudd av for Gi rom for lesing

Hamnvåg Montessoriskoles prosjekt ”Gi rom for lesing”:

SKRIVE EI BOK

Inspirasjon til valg av prosjekt:

Høsten 2005 hadde Hamnvåg Montessoriskole to forfatterbesøk. Først leide vi inn Kine Hellebust som leste fra boka si. Like etterpå fikk vi tilbud fra kommunen om besøk av forfatter Eva Jensen via den kulturelle skolesekken. Det takket vi selvsagt ja til. Hun hadde skrevet bøker med korte tekster på ei side og fargerike illustrasjoner på den neste. Vi syntes bøkene var kjempeflotte og enkle – og tanken slo ned i oss om at ei slik bok har vi også lyst å lage. Vi så for oss at elevene skulle skrive en tekst på ei side og lage et kunstbilde på den andre sida. Vi sendte inn søknad til ”Gi rom for lesing”, men fikk avslag. Søknaden skulle bli vurdert i neste runde. Overraskelsen og gleden var stor da vi neste skoleår faktisk fikk midler til å gjennomføre prosjektet.

Boka ble ikke akkurat slik vi hadde tenkt i utgangspunktet.

Format: Det viste seg å være betydelig prisforskjell avhengig av hvilket format vi valgte – og vi valgte derfor et billigere alternativ enn opprinnelig tenkt.

Antall sider: Trykkeriet hadde standard for antall sider i ei bok. Prisen gjaldt for dette antall sider selv om noen ble blanke.

Skrift: Abc. Vi ville bruke samme skrifttype som de yngste elevene bruker i leseopplæringen, slik at de skulle ha best mulig forutsetninger for å kunne lese boka. Trykkeriet hadde ikke denne fonten (skrifttypen), noe vi heldigvis oppdaget. Vi måtte vi gi den til dem – ellers hadde boka blitt i Arial-skrift.

Illustrasjonene: Vi har brukt flere teknikker: tegning, potettrykk, epletrykk, maleri, kullstifttegninger, digitale bilder bearbeidet i Paint (dataprogram). Likevel viste det seg at det enkleste er ofte det beste, og det ble derfor brukt mer fargeblyanttegninger enn tanken var i utgangspunktet. Fargene i boka ble ikke så klare som på de originale kunstverkene.

Arbeidsprosessen:

1.-3. klasse: Å skrive fortellinger ble litt vanskelig for 1.-3. klasse. Det ble ikke mange linjene mellom ”Det var en gang” og ”Snipp, snapp, snute”. Vi bestemte derfor at 1.-3. klasse skulle skrive dikt.

1. klasse lærte etter hvert å lese og skrive. I innlæringsfasen laget de flere dikt i lag på tavla / flippover. Lenge så det ut til at dette kom til å bli bidragene fra 1. klasse. Men etter påske løsnet det. Elevene begynte å formulere sine egne små tekster. Og så bra som de ble!

Noen dikt har to elever samarbeidet om å skrive, et par dikt har lærer vært sekretær.

Elevene ble mest motivert for å skrive når de fikk mange ideer til tema for diktet. Ikke snevre oppgaver. I stedet for at hvert barn fikk samlet sine dikt på ei side, ble diktene systematisert etter emne; sjørøverdikt, vennskapsdikt, sommerdikt osv.

Alle diktene er skrevet i skoletida, uten hjelp av foreldre. J

4.-7. klasse: Gjennom skoleåret lærte elevene om ulike sjangrer. De skrev tekster i forfatterboka si. Da våren nærmet. seg, valgte de ut en tekst hver som de laget illustrasjon til. Det er både eventyr, fagtekst og fortellinger i boka.

Utgivelse: Boklanseringen var en del av skoleavslutningen i juni, med familie og venner til stede. Det var flott å se stolte elever med stjerner i blikket vise fram bøkene til nesten like stolte foreldre. Vi ansatte fikk også hver vår bok – og var godt fornøyd med å ha gjennomført et så bra prosjekt! Resten av bøkene er til salgs for 100 kr. Noen har kjøpt bøker i gave til besteforeldre. Bøker er sendt til Balsfjord Folkebibliotek, Balsfjord kommune v/ oppvekstsjef, til lokalavisa Nye-Troms.  Ellers har vi tenkt å bruke boka som gave ved celebert besøk ved skolen.

Elevene har lest inn teksten de har skrevet på lydbok. Klikk her for å høre utdrag av boka, lest inn av elevene selv

Klikk for å se omtale i lokalavisa Nye Troms:

Glimt fra boka:

DIKT OM DET SOM ER BRA

Det er bra å være venner.

Det er bra å være snill.

Det er bra å lære.

Det er bra å drikke melk.

Det er bra å leke.

SJØRØVERDIKT

Jeg liker sjørøvere!

De er bråkete

og de er litt slemme

og de liker skatter!

Sjørøvere er noen røvere.

Sjørøvere har sabler i beltene.

Sjørøvere liker skatter av gull.

Sjørøvere er ikke bare tull!

Jobb!

Det er vanskelig å jobbe!

Heis opp storseilet!

Fyr kanonene!